Årskurs 3

 Denna sidan är ägnad åt årskurs 3 och kommentarer och förklaringar till deras musik.

Syftet med musikundervisningen:

Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer,
  • skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och
  • analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.

v.18-23

Sommarsånger – avslutningssånger
Eurovision – Vem vann? Vad är det som gör att just ”den” låten vinner?
Gitarr – gitarrens delar, prova på att spela gitarr

Centralt innehåll årskurs 1-3:

Musicerande och musikskapande

Musikens verktyg

Musikens sammanhang och funktioner

Hur instrumenten låter och ser ut

    .

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

V. 11-14 (2016)

Dessa veckorna arbetar vi med noter, rytm, notvärde och melodispel.
Hur omsätter jag noterna till spel på piano?
Eleverna får dessutom prova på att skriva några egna fjärdedelstakter och spela dem på piano.
Vi startar även musiken med sång.
Följande delar från det centrala innehållet arbetar vi med under dessa veckorna.

Centralt innehåll åk 1-3:

Musicerande och musikskapande

Musikens verktyg

Musikens sammanhang och funktioner

    • Olika instrument från grupperna blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.

Hur instrumenten låter och ser ut

    .

VÅRTERMINEN 2016 

v. 13 – 16

Dessa veckorna kommer vi att sätta rytm, takt, notvärde och noter i centrum. Vi kommer även att omsätta kunskaperna i melodispel, dels på I-pad och även på keyboarden.

Centralt innehåll årskurs 1-3

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
  • Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.

Musikens verktyg

  • Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
  • Musiksymboler, bilder och tecken.

 

v. 7-12

Nu kommer vi att arbeta med ackordspel, trummor och även lite melodispel. Vi kommer även att fortsätta med dynamiken och sjunga till sångerna.
Melodifestivalen är på ingång och denna kommer vi att delvis följa, artister, sånger, musikdiskussioner, associationer du får till olika melodier.

Centralt innehåll: 1-3

v.2-6

Nu kommer vi att träna sång i olika former. Vi kommer att sjunga i kanon, växelsång och gemensam sång.
Vi kommer även att arbeta med dynamiken i sången (forte, piano) och staccato.
I slutet av perioden kommer vi att börja spela gitarr, prata om gitarrens delar samt att den tillhör strängfamiljen.

v.45-50

Under dessa veckorna fortsätter vi medinstrumentspelet.
v.46 arbetade vi med
Centralt innehåll 1-3:
”Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.”

 

v.41-43

Dessa veckorna har vi arbetat med rytm, puls och konsten att göra rörelser till sångerna vi sjunger.
Vi har även arbetat med trumkomp samt ”trumnoterna”.

V.36-40

Under dessa veckorna arbetar vi vidare med sången. Vad innebär det att sjunga med dynamik, tänka på rytmen och tempot. Vi pratar om olika musikord. Nu kommer eleverna också att få prova på att spela med trummor och sjunga tillsammans i små grupper för att sedan spela upp för varandra och prata om sina upplevelser.

HÖSTTERMINEN 2014

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *