Klass 6

Uppgifter till onsdagen den 5 oktober:
För er som av en eller annan anledning missat trumtestet – läs på igen!

För dig som vill ……

Träna på slagverksstämmorna  – börja med den översta och fortsätt sedan nedåt!

image

 

Uppgifter till onsdagen den 28 september:

Träna på slagverksstämman på bilden nedan! (Det är den vi även tränade på på musiklektionen)
Ni som missat förra testet – läs på till på ons 28 septimage

image

 

 

Uppgifter till onsdagen den 21 september:
Kunna förklara och använda följande ord och begrepp!

  • Slagverksstämma – noter skrivna för trummor/trumset
  • Noten till virveltrumma
  • Noten till bastrumma
  • Fjärdedelsnot
  • Åttondelsnot
  • Repristecken
  • Vad betyder 4/4 takt?

Träna på slagverksstämman som finns på bilden nedan

image

Uppgifter till onsdagen den 14 september:
Kunna förklara följande ord!

  •  Dynamik – Hur starkt eller svagt du spelar/sjunger. (Forte, piano)
  •  Tempo – hur fort du spelar
  •  Presto, nu spelar du mycket hastigt
  •  Lento, nu spelar du långsamt
  •  Genre, viss typ av musik,  t ex jazz, pop, rock, reagge osv
  •  Komp, (ackompanjemang), bakgrundmusik i en låt. Oftast kan du kompa med piano eller gitarr. Här kan du använda dig av ackord!Ord i musikspråket kommer ofta från italienskan!

Uppgifter till onsdagen den 7 september:
Kunna förklara följande ord!

  • Kanon – när en grupp börjar att sjunga lite innan den andra gruppen. Ge även exempel på sånger som vi sjungit i kanon!
  • Unison sång – när vi sjunger en sång gemensamt
  • Ackord – Minst tre toner som du spelar tillsammans. Tänk på hur du gjort när du spelar gitarr, flera strängar nedtryckta samtidigt.
  • Forte – du spelar eller sjunger starkt
  • Piano – du spelar eller sjunger svagt
  • Moll – en melodi som låter sorgsen, ackordet låter sorgset
  • Dur – en melodi som låter glad, ackordet låter glatt

Uppgifter till onsdagen den 31 augusti 2016:
Skriv klart om dina ”Musikminnen” – minst 3 stycken.
Fundera på vilka känslor som kommer upp. Varför kommer du ihåg just den sången, melodin?
Fråga dina föräldrar, mormor, morfar, farmor, farfar vad de eventuellt sjöng för dig!
Ta med pappret till musiken ons 31 augusti.

Höstterminen 2016

 

Uppgifter till ons 6 april:
1. C-C, en oktav ( åtta toner)
2. Kunna C-C på pianot
3. Kunna noterna C-C,
4. Komponera – betyder att du skriver noter, musik
img_5572.jpg

 

 

 

 

Uppgifter till ons 9 mars:
1. Vad upplevde du fungerade bra under ert filmande idag?
2. Berätta om ditt  bas-spel! Vad har varit svårt/lätt? Använd så många musik-ord som möjligt! Hur kan jag hjälpa dig vidare i ditt basspel?

 

Uppgifter till ons 27 januari:

1. Se filmerna om Gregorianska tiden och Medeltiden.
De ligger under Hem (bloggen), åk 5.
2. Hitta skillnader mellan Gregorianska tiden och Medeltiden med tanke på;
– sång
– instrument
– takt
3. Fundera även på vad
– neumer är
– vilka instrument som förekommer
– övriga saker du lägger märke till
Uppgifter till ons 20 januari:

1.Repetera gitarrens strängar, En Brun Groda Dansar Aldrig Ensam
2. Var sitter halsen, banden, stämskruvarna på gitarren?
3. Femte bandet, basens toner uppifrån, A, D, G, C

IMG_4615-0.jpg

 

 

 

 

 

 

Uppgift till ons 7 oktober:
Hur fungerade ensemblespelet idag?
Vilka ackord klarar du av att byta mellan på gitarren?
Vad är svårt? Vad behöver du träna mer på?
Vad fungerar bra i er grupp?

Uppgift till 30 september:
Läs på ytterligare en gång – musiktecknen!
Skriv på läxtestet och lämna in till Eva eller Lotta!

Uppgift ons 16 sept:
Repetera förra veckans läxa!
Du hittar bilden med tecknen här under!

image

Uppgift fre 4 september:

1. Vad ska du tänka på när vi sjunger kanon?

2. Lär dig noterna och ”musiktecknen” som finns på bloggen under åk 5!

 

Din uppgift denna veckan är att fundera ut vilken som är din sommarhit!
Du kanske har mer än en?

 

24 reaktion på “Klass 6

  1. Hej Eva det har varit jätte kul att få starta i gång musiken på nytt igen. Ville också säga att det var en väldigt kreativ idé du hade fått med lapparna! 😉

  2. Det är viktigt att sjunga i samma takt som dom man sjunger med.Om man inte sjunger i samma takt blir det inte riktigt kanon. =-]

  3. Det var först lite svårt att byta från ackord till ackord (g, d, a7 och d på slutet av låten Sj,) sen tyckte jag att det gick bra att byta ackord på gitarren. 🙂
    Men xylofonen var lättare! 🙂 Där stod till och med vilken ton det var på ”tonplattan”!
    Gruppen funkade bra för om någon hade svårt att byta ackord till ett annat (hyfsat snabbt,) kunde de andra spela det ackordet/ackorden personen inte hann byta till. 🙂 🙂 🙂

  4. Hej Eva jag vill bara säga (skriva) att jag längtar till nästa lektion. Föresten kom jag på ettåget bättre sätt att förklara vad tackt betyder. Det betyder att en ton spelas i ett hjämna mellanrum.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *