Årskurs 1

Denna sidan är ägnad åt årskurs ett och kommentarer och förklaringar till deras musik.

Syftet med musikundervisningen:

Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer,
  • skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och
  • analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.

v.17-23

Vi fortsätter att jobba med takt och rytm samt att härma rytmer.
Avslutningssånger – sommarsånger
Georg Riedel – vad han skrivit för sånger samt hans samarbete med Astrid Lindgren

Musicerande och musikskapande

Musikens verktyg

Musikens sammanhang och funktioner

Hur instrumenten låter och ser ut

    .

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

 V.11-16

Dessa veckorna jobbar vi med rytm, sång och rörelse. Vi provar även att härma ljud och tonhöjder.
Följande delar ur det centrala innehållet kommer vi att arbeta med!

Centralt innehåll åk 1-3:

Musicerande och musikskapande

Musikens verktyg

Musikens sammanhang och funktioner

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

VÅRTERMINEN 2016

v.9-13

Ensemblespel med främst rytminstrument där vi haft bilder som symboler för vem som skall spela. När vi pratar om musik på lektionerna samt när de skall berätta för mig vad vi skall skriva på bloggen försöker vi få in de nya orden vi haft på lektionen.
Under dessa veckorna blir det fokus på rytm och takt samt att vi kommer att arbeta med sången, gemensam sång samt kanon.  De flesta av sångerna vi sjunger gestaltar vi med rörelser. Detta gör också att de lättare kommer ihåg orden i sången.

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
  • Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
  • Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild.
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.

Musikens verktyg

  • Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Musiksymboler, bilder och tecken.

Musikens sammanhang och funktioner

  • Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.
  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.

v.3-7

Under dessa veckorna arbetar vi vidare med rytm och takt. Vi kommer att arbeta med både hel- och halvtakt, med trumma som hjälpmedel men även melodifestivallåtarna kommer att hjälpa oss.

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.
  • Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
  • Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild.
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.

Musikens verktyg

  • Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik.
  • Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik.
  • Musiksymboler, bilder och tecken.

Musikens sammanhang och funktioner

    • Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.

VÅRTERMINEN 2015

v.41-43

Under dessa veckorna fortsätter vi att arbeta med sången, kanon och att både sjunga och göra rörelser till sången.
Vi kommer även att lyssna till olika musikstycken och träna oss på att skilja mellan svagt och starkt (piano – forte), dynamiken, samt långsamt och fort (lento och presto).

Centralt innehåll 1-3:

Musicerande och musikskapande:
Sång och spel i olika former, unison sång
Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner.
Enkla former av musikskapande
Inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.

Musikens verktyg:
Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik.

v.36-40

Under dessa veckorna är det hösten som står som tema. Vi kommer att sjunga sånger som handlar om hösten, lyssna på olika stycken inom musiken som har anknytning till hösten samt arbete med puls och takt, t ex gå i takt, klappa i takt och  rörelser som passar i de olika sångerna.

HÖSTTERMINEN 2014

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *